Slöjhatet och feminismen

8 februari, 2015  

Hatet mot slöjan

Muslimska kvinnor attackeras – var är feminismen? frågar exilsomaliskan Bilan Osman i en krönika i Expressen. Detta med anledning av tidningens stort uppslagna artikelserie ”Hatet mot slöjan” som beskriver hur vissa muslimska kvinnor trakasseras på grund av sin beslöjning.

Osman kritiserar västerländska feminister för att negligera vad hon uppfattar som förtryck av muslimer i väst. Hit räknar hon bland annat det franska förbudet mot maskering som främst berör ansiktsbeslöjade kvinnor. Hon konstaterar också att många feminister ”har lättare att förfäras av att kvinnor i Iran blir påtvingade hijab, än av att kvinnor i Sverige blir avtvingade den.”

Det stämmer förvisso att de flesta västerländska feminister, i likhet med ex-muslimska feminister från MENA-regionen, inte har något större intresse av att försvara rätten att bära islamistisk heltäckande klädsel, då sådan är påbjuden av gravt patriarkala krafter och upprätthåller ett starkt kvinnoförtryck. Detsamma gäller konstaterandet att de flesta av oss anser att det är betydligt allvarligare att stater som Iran tvingar alla kvinnor att beslöja sig än att enstaka brottslingar i Sverige vid några tillfällen avbeslöjat kvinnor mot deras vilja.

Ändå ter sig Osmans fråga ytterst märklig. Den islamofila feminism hon efterlyser företräds ju av Sveriges förmodligen största, eller i varje fall mest högljudda, feministiska organisation, nämligen Feministiskt Initiativ. Detta märktes inte minst vid det så kallade Hijab-uppropet då partiets ledning slöt upp kvinngrant i protest mot ett påstått misshandelsfall av en muslimsk kvinna, trots att någon bevisning aldrig stod att finna. Dess talesperson Gudrun Schyman har också angripit förbuden mot heltäckande slöjor i Frankrike och Belgien och föreslagit att de berörda kvinnorna bör få asyl i Sverige. Som tidigare påtalats i Slöjan och kvinnoförtrycket har partiets företrädare också framställt det lagstadgade slöjtvånget i Iran och de brottsliga slöjavryckningarna i Sverige som likvärdiga exempel på patriarkalt våld och som två sidor av samma mynt.

Vad beträffar Expressens artikelserie, måste jag medge att jag inte orkar bli särskilt upprörd, med tanke på den grova våldsbrottslighet som frodas i vårt samhälle. Trots att tidningen har ansträngt sig för att måla upp de muslimska kvinnorna som offer för ”islamofobi”, så lyser den riktigt grova brottsligheten med sin frånvaro. De muslimhatande våldsverkarna tycks nöja sig med trakasserier och lättare misshandel. De sexrelaterade trakasserierna verkar begränsa sig till det verbala planet, genom tillmälen som ”muslimfitta”.

Att vissa beslöjade kvinnor får utstå tillmälen som ”muslimfittor” är förvisso beklagligt. Men det är inget annat än en trivialitet i jämförelse med alla de våldtäkter som svenska obeslöjade kvinnor får utstå av män med muslimsk bakgrund. Samtidigt som Expressen satsar på att framställa ”hatet mot slöjan” som ett gigantiskt problem, så gruppvåldtas en svensk kvinna av somaliska män på en Finlandsfärja. Någon artikelserie om det muslimska föraktet för obeslöjade kvinnor lär vi dock inte få se i Expressen.

Att en 20-årig lärarstudent misstagits för att vara städerska förtjänar enligt Expressen ett helt uppslag i serien "Hatet mot slöjan".

Att en lärarstudent misstagits för att vara städerska ägnas ett helt uppslag i Expressens serie ”Hatet mot slöjan”.

Några exempel på ”hatbrott” enligt Expressens serie Hatet mot slöjan:

“35-årig kvinna bär slöja på Medborgarplatsen. En man cyklar förbi och ropar “åk hem”.”

“Kvinna är på väg till busshållplatsen med sina barn när en man i 50-årsåldern skriker och undrar om hon vet vad en kondom är.”

“En kvinna står vid busshållplatsen en fredagskväll sommaren 2013. En man väser “Men vad fan, ta av dig den”, när han går förbi.”

“En beslöjad kvinna åker tunnelbana. En alkoholpåverkad man börjar stirra på henne och ropar plötsligt “Jävla socialfall”.

“Första dagen på juristprogrammet kommer jag in och sätter mig i salen som den enda tjejen med slöja bland 220 elever varav hälften är tjejer. Efter en dryg kvart i salen räcker killen som sitter strax bakom mig upp sin hand och frågar läraren: “Vad säger egentligen lagen om religiös maskering?”.”

“En vårdtagare på ett äldreboende som jag arbetade på tittade på mig medan jag serverade henne kaffe och säger: Varför har du på dig det här, jag blir så rädd när jag ser såna som du ute på stan.”

Pensionären på äldreboendet beskrivs alltså som utövare av ”hatbrott” när hen på grund av sin rädsla ställer en fråga om personalens slöja. Det krävs uppenbarligen inte mycket för att utpekas som brottsling nuförtiden!

Share Button

One thought on “Slöjhatet och feminismen

  1. munira

    texten berättar om hur tjejer med sjal/ Islamiskt bakgrund lider i detta samhället. Det håller jag med om! Vad jag inte håller med om att dessa feministiska tankar ska påverka muslimska kvinnorna/tjejer. Det finns för den muslimska kvinna / tjej lagar och regler om hur hon hennes levnadssätt ska se ut vilket är sharia lagarna . Sociala medier och media har nu svartmålat dessa lagar. Sanningen är att det finns ett stort spel som pågår under bordet. Till skillnad från feminister och muslimer är att feminister utgår från sina tankar och uppfattningar och väljer sina levnadssätt på ett obegränsad sätt. Muslimer väljer sina levnadssätt fast på ett BEGRÄNSAT sätt. Dem har två olika uppfattningar:
    feminism- Utgår från människans Tankar och känslor
    muslim – följer islam, följer dess bestämda lagar och regler.
    kan man vara både muslim och feminist?… Nej!

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *